Dacă nu lupți pentru ceea ce vrei, meriți ceea ce ai

despre respectul de sine

O tânără trăia la un moment dat o relație defectuoasă. Prietenul ei obișnuia să-i vorbească urât în public, făcea glume proaste pe seama ei spre amuzamentul prietenilor comuni și (mi-a mărturisit fata într-o zi) o mai și bătea. I-am spus în nenumărate rânduri să îl părăsească și tot de atâtea ori am primit de la ea același răspuns: „Dar nici eu nu sunt un boț de aur. Și eu am mofturile și capriciile mele. Dacă eu nu sunt ideală, de ce să pretind idealitate de la el?” Tânăra ajunsese să creadă că e ceva normal să i se spună cu ce să se îmbrace, cu cine are voie să vorbească și cu cine nu, când are dreptul să iasă în oraș și tot așa mai departe. Pe lângă asta, fata învăța bine, era modestă și întotdeauna atribuia meritele sale altor persoane, avea un suflet nobil și ajuta pe oricine i-o cerea, respecta și-și iubea părinții, nu a fost un copil răsfățat și greutățile vieții au determinat-o să fie mulțumită cu ce are. Chiar și în viața de cuplu.

N-am înțeles niciodată de ce oamenii uită de calitățile și punctele forte pe care le au în favoarea a două sau trei defecte. Este suficient să le spună cineva că au minusul cutare, că uită imediat de valorile cu care sunt înzestrați și se concentrează doar pe acel minus. Un singur punct slab capătă tot atâta greutate cât zece trăsături pozitive în ochii acestor oameni și e păcat. Prietenul acelei fete continua să o bată și ea rămânea cu el din motivul absurd că „nici ea nu e ideală”. Nici un om nu este ideal. Toți avem laturi negative și schelete în dulap care nu ne onorează. Dar trebuie să ne concentrăm atât de mult pe ele când avem, pe lângă, o sumă de trăsături pozitive? Oare înseamnă asta că trebuie să acceptăm în viața noastră persoane care nu ne respectă și ne desconsideră doar pentru că în imaginația noastră nu merităm mai mult? Cazul fetei mi-a amintit de spusele unui învățat, precum că „dacă nu lupți pentru ceea ce vrei, meriți ceea ce ai”. Mi-e milă uneori de oamenii slabi, de aceea care se subapreciază înadins (parcă), se victimizează și acceptă voit nonvaloarea în viața lor. Aceștia nu vor reuși niciodată, pentru că își pun din start bariere și se complac în situații care nu îi avantajează.

 

Un gând despre „Dacă nu lupți pentru ceea ce vrei, meriți ceea ce ai

Lasă un răspuns

